معرفی وبلاگ
این وبلاگ هم اخبار مربوط دانشگاه پیام نور را میگه ، هم داستان و گاه گداری هم مطالب خواندنی دیگه امیدوارم مورد قبولتون واقع بشه *************************** *************************** برای بهتر دیدن هر مطلب بر روی لینک ( ادامه مطلب ) که پایان هر قسمت آمده کلیک کنید *************************** *************************** وقتی چیزی را از دست دادی، درس گرفتن از آن را از دست نده. *************************** ***************************
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 876215
تعداد نوشته ها : 268
تعداد نظرات : 77
فریاد ها را همه می شنوند هنر واقعی شنیدن صدای سکوت است - دکتر علی شریعتی
Rss
طراح قالب
محمدرضا عابدي

.بهترين و بد‌ترين كشور‌ها براي زنان.


روزنامه بريتانيايي «ايندي‌پندنت» در آستانه هشتم ماه مارس، روز جهاني زن، فهرستي از بهترين و بد‌ترين كشورهاي جهان براي زندگي، كار و حقوق زنان را منتشر كرده است.

 

 ايندي‌پندنت در مقدمه اين مطلب مي‌نويسد كه در صد و يكمين سالروز روز جهاني زن به دشواري مي‌توان گفت كه بايد از وضعيت فعلي زنان در سطح جهان خوشحال يا مايوس بود. براي مثال، در بريتانيا حداقل ۱۴ انتخابات پارلماني ديگر طول خواهد كشيد تا تعداد نمايندگان زن در پارلمان اين كشور با تعداد مردان مساوي شود. اما در قطر شانس زنان براي ورود به دانشگاه شش برابر مردان است.

 

 طبق آمارهاي مجمع جهاني اقتصاد طي سال‌هاي اخير وضعيت زنان در ۸۵ درصد از كشورهاي جهان بهبود يافته، ولي از نظر سياسي و اقتصادي هنوز تا برابري حقوق زنان و مردان راه طولاني در پيش است.

 

 در ادامه اين مطلب روزنامه «ايندي‌پندنت» فهرستي از بد‌ترين كشور‌ها براي رعايت حقوق و موفقيت‌هاي فردي و حرفه‌اي زنان را ارائه مي‌دهد.
 
۱- بهترين كشور براي زنان: ايسلند
 
 ايسلند از تمامي جنبه‌ها از جمله سياست، آموزش، اشتغال و بهداشت داراي بهترين سطح از برابري حقوق زنان است. بريتانيا از اين نظر در مقام شانزدهم قرار دارد و بد‌ترين كشور جهان يمن و خطرناك‌ترين كشور براي زنان افغانستان است.
 
۲- بهترين كشور براي حضور سياسي زنان: روآندا
 
 در روآندا اكثريت اعضاي پارلمان را زنان تشكيل مي‌دهند. از اين نظر بريتانيا در مقام چهل و پنجم و بعد از پاكستان و امارات متحده عربي قرار دارد. بد‌ترين كشور عربستان سعودي، يمن، قطر و عمان هستند كه هيچ نماينده زني در پارلمان خود ندارند.
 
۳- بهترين كشور براي مادر شدن: نروژ
 
 نروژ بهترين كشور جهان براي مادر شدن است. ميزان مرگ مادران و زنان باردار از تمام كشورهاي جهان كمتر، حدود يك در ۷۰۰ است. بريتانيا از اين نظر در مقام سيزدهم قرار دارد. افغانستان بد‌ترين كشور جهان به اين لحاظ است و احتمال مرگ زنان باردار به هنگام وضع حمل تقريبا ۲۰۰ برابر احتمال مرگ بر اثر انفجار يا اصابت گلوله است.
 
۴- بهترين كشور از نظر سواد زنان: لسوتو
 
 ميزان باسوادي زنان در لسوتو حدود ۹۵ درصد است، در صورتي كه درصد مردان باسواد ۸۵ است. از نظر باسوادي زنان بريتانيا در مقام بيست و يكم قرار دارد. بد‌ترين كشور اتيوپي است كه فقط ۱۸ درصد از زنان سواد خواندان و نوشتن دارند، در مقابل ۴۵ درصد از مردان اين كشور باسوادند.
 
۵- بهترين كشور براي رياست دولت: سريلانكا
 
 حدود ۲۳ سال است كه رياست حكومت در سريلانكا در دست زنان بوده است. از اين نظر بريتانيا در مقام هفتم قرار دارد. در بسياري از كشورهاي اروپاي غربي از جمله سوئد يا اسپانيا هيچ گاه يك زن مقام رياست دولت را برعهده نداشته است.
 
۶- بهترين كشور براي زنان و هنر: سوئد
 
 شوراي ملي هنر در سوئد براي برابري مشاركت زنان در زمينه‌هاي هنري طرح‌هاي فراواني را اجرا كرده است. موسسه فيلم سوئد بودجه مربوط به تهيه فيلم‌هاي سينمايي را به طور مساوي بين زنان و مردان فيلمساز توزيع مي‌كند. در بريتانيا فقط ۶ درصد از فيلمسازان و ۱۲ درصد از فيلمنامه‌نويسان را زنان تشكيل مي‌دهند.
 
۷- بهترين كشور براي مديران ارشد زن: تايلند
 
 تايلند صاحب بالا‌ترين درصد از زنان در پست‌هاي مديريت ارشد است و حدود ۴۵ درصد از اين مشاغل در اختيار زنان است.
 
۸- بهترين كشور براي وضع حمل: يونان
 
 يونان براي وضع حمل زنان امن‌ترين كشور جهان است، خطر مرگ به هنگام وضع حمل يك در ۳۲ هزار مورد است. بريتانيا از اين نظر در مقام سيزدهم قرار دارد. بد‌ترين كشور به اين لحاظ تازه تاسيس‌ترين كشور جهان يعني سودان جنوبي است. در كل اين كشور فقط ۲۰ ماما مشغول به كار است.
 
۹- بد‌ترين كشور براي مشاركت اقتصادي: جزاير باهاما
 
 از نظر مشاركت اقتصادي و فرصت‌هاي اشتغال براي زنان كشور باهاما در صدر جدول قرار دارد. بريتانيا در مقام ۳۳ قرار دارد. باهاما طي شش سال گذشته حدود ۹۰ درصد از نابرابري زنان در عرصه مشاركت اقتصادي را برطرف كرده است. اما در همين مدت كشور يمن فقط توانسته است ۳۲ درصد از نابرابري اقتصادي بين زنان و مردان را كاهش دهد.
 
۱۰- بهترين منطقه براي روزنامه‌نگاران زن: كارائيب
 

 منطقه كارائيب با حدود ۴۵ درصد بالاترين ميزان توليد محصولات رسانه‌اي توسط روزنامه‌نگاران زن را دارد. بد‌ترين منطقه از اين نظر در سطح جهان آفريقاي غربي است. در اروپا ميزان اخبار و محصولات رسانه‌اي كه توسط زنان تهيه و توليد مي‌شود حدود ۳۵ درصد است.

 

۱۱- بهترين كشور از نظر حق سقط جنين: سوئد

 

 در سوئد زنان حق دارند بدون هيچ محدوديت و بدون كسب هيچ گونه تاييديه‌اي از سوي مراجع يا افراد ذي‌ربط تا هفته هجدهم از دوران بارداري عمل سقط جنين را انجام دهند. فيليپين، ال‌سالوادور و نيكاراگوئه از اين نظر بد‌ترين وضعيت را دارند، چون در اين كشور‌ها سقط جنين در هر شرايطي و به هر دليلي ممنوع است.

 

۱۲- بهترين كشور از نظر مشاركت نيروي كار: بروندي

 

 كشور بروندي در قاره آفريقا با ۹۲ درصد از زنان شاغل در برابر ۸۸ درصد از مردان شاغل از نظر مشاركت نيروي كار زنان در سطح جهان در مقام اول قرار دارد. بريتانيا از اين نظر در مقام چهل و هفتم قرار دارد. بد‌ترين كشور جهان به اين لحاظ پاكستان است كه در آنجا نيروي كار زنان تقريبا يك چهارم نيروي كار مردان است.

 

۱۳- بهترين كشور براي كسب درآمد: لوكزامبورگ

 

 از نظر ميزان درآمد زنان كشورهاي لوكزامبورگ و نروژ در صدر قرار دارند. در اين كشور‌ها تا سطح درآمدهاي ۴۰ هزار دلاري، دستمزد زنان و مردان يكسان است. نازل‌ترين سطح دستمزد براي زنان در عربستان سعودي است كه حقوق متوسط زنان تقريبا يك‌پنجم حقوق متوسط مردان است.

 
۱۴- بهترين كشور براي تحصيلات دانشگاهي: قطر
 
 در قطر تعداد زناني كه در دانشگاه ثبت نام مي‌كنند تقريبا شش برابر مردان است. اما نكته در اين است كه آيا پايان تحصيلات عالي به راهيابي زنان قطر به جامعه منجر مي‌شود يا نه. بد‌ترين كشور به اين لحاظ چاد است كه ميزان ورود زنان به دانشگاه‌ها حدود يك سوم مردان است.
 
۱۵- بهترين كشور براي عمر طولاني: ژاپن
 
 زنان به طور متوسط در ژاپن بيشتر از مردان عمر مي‌كنند و عمر متوسط آنها حدود ۸۷ سال است كه هفت سال بيشتر از طول عمر متوسط مردان است. طول عمر متوسط زنان در لسوتو حدود ۴۸ سال و دو سال كمتر از مردان است.
 
۱۶- بهترين كشور براي اوقات فراغت: دانمارك
 
 زنان دانمارك بيشتر از هر كشور ديگري اوقات فراغت دارند. طبق آمارهاي بين‌المللي، زنان دانمارك هر روز فقط يك ساعت بيشتر از مردان در خانه كار مي‌كنند كه نازل‌ترين زماني است كه زنان صرف كارهاي بدون حقوق مي‌كنند. زنان كشور مكزيك از اين نظر بد‌ترين شرايط را دارند و تقريبا هر روز حدود چهار ساعت و نيم را صرف كارهاي خانه و بدون مزد مي‌كنند.
 
۱۷- بهترين كشور براي زنان ورزشكار: آمريكا
 
 پنج نفر از ۱۰ ورزشكار زن با بيشترين درآمد طي سال ۲۰۱۱ اهل آمريكا بوده‌اند. از اين نظر عربستان سعودي بد‌ترين كشور جهان است كه هيچ گاه ورزشكار زن به المپيك نفرستاده و ورزش دختران در مدارس دولتي ممنوع است.
 
۱۸- بهترين كشور براي طلاق گرفتن: گويان
 
 كشور جزيره‌اي گويان بالا‌ترين رقم طلاق را در سطح جهان دارد و در مقابل گوآتمالا صاحب پايين‌ترين رقم طلاق است.
 
۱۹- بهترين كشور براي رانندگي زنان: هند
 

 شهر دهلي نو از نظر افزايش تعداد راننده‌هاي تاكسي زن بيشترين رقم را در سطح جهان دارد. يك نهاد خيريه در اين شهر طرحي را به اجرا گذاشته كه يك سرويس تاكسي تلفني كه فقط راننده زن خواهند داشت به زودي كار خود را آغاز خواهد كرد. بد‌ترين كشور از اين نظر عربستان سعودي تنها كشور جهان است كه در آن رانندگي زنان ممنوع است.

 
۲۰- بهترين كشور براي مشاغل تخصصي: جامائيكا
 
 در جامائيكا حدود ۶۰ درصد از صاحبان مشاغل حرفه‌اي و تخصصي مثل قانون‌گذاران، مديران ارشد و مقامات عالي‌رتبه دولتي را زنان تشكيل مي‌دهند. از اين نظر يمن در رتبه آخر قرار دارد و فقط دو درصد از مشاغل تخصصي مهم در اختيار زنان است.



دسته ها : مجله سلامت 9
سه شنبه 23 12 1390 12:41 صبح
X